home > Culture

Al Ahram Al Arabi

2019-08-16 08:12:04

Al Ahram Al Arabi
Editor-in-chiefKhaled Tawheed
CategoriesPolitical magazine
PublisherDar Al Ahram publishing house
Year founded1997; 22 years ago (1997)
WebsiteAl Ahram Al Arabi

Al Ahram Al Arabi is an Arabic political weekly magazine published in Egypt. The publishing house of the magazine also owns Al Ahram and Al Ahram Weekly, two of significant publications in the country.


  • 1 History and profile
  • 2 Content
  • 3 Bans
  • 4 See also
  • 5 References

History and profile

The magazine was launched in 1997.[1][2] It is published by the Dar Al Ahram publishing house, being one of its 19 publications.[3][4]

Mamdouh Al Wali is the board chairman of the weekly which is headquartered in Cairo.[5][6] Usama Saraya is one of the former editors-in-chief of the magazine.[3][7][8] He held the post until July 2005.[9] Ashraf Badr Mahdy was appointed editor-in-chief of the magazine in August 2012.[10] Khaled Tawheed became the editor-in-chief in June 2014.[11]

Unlike Al Ahram, Al Ahram Al Arabi has a critical stance in regard to governments including the Egyptian government.[3] In addition, the magazine has anti-Israel and religious views.[3][12] The weekly, despite being a political weekly, awards leading Arab sports figures and sports media.[4]


In the immediate aftermath of the 9/11 attacks Al Ahram Al Arabi argued on 4 October 2001 that the US was experiencing the results of its own acts.[13] It further stated that with the collapse of "the city of globalization (New York City) the theory of globalization will be buried."[13] In March 2013, the magazine alleged that three Hamas military leaders were responsible for killing the Egyptian soldiers in Rafah in August 2012.[14] The allegation was based on the report of an Egyptian General Intelligence member.[14]


The magazine was banned by Sudanese authorities in September 2012 due to the report about the migration of Sudanese citizens to Libya, Israel and other countries.[15][16]

See also

List of magazines in Egypt


  1. ^ "Al Ahram Al Arabi". OCLC Worldcat. Retrieved 25 September 2013.
  2. ^ Media Landscape Menassat. Retrieved 14 February 2014.
  3. ^ a b c d "Arab Media Review: Anti-Semitism and Other Trends January- April 2007". Anti-Defamation League. 2007. Retrieved 25 September 2013.
  4. ^ a b Inas Mazhar (12 March 2012). "AIPS president attends Al Ahram Al Arabi Sports Awards". AIPS. Cairo. Retrieved 25 September 2013.
  5. ^ Fereshteh Nouraie-Simone (1 November 2005). On Shifting Ground: Middle Eastern Women in the Global Era. Feminist Press at CUNY. p. 15. ISBN 978-1-55861-641-7. Retrieved 25 September 2013.
  6. ^ "Chairman defends magazine after Hamas lawsuit threats". Maan News Agency. Cairo. 15 March 2013. Retrieved 25 September 2013.
  7. ^ Zvi Barel (5 April 2006). "In Nafie's pocket: $600 million". Haaretz. Retrieved 25 September 2013.
  8. ^ Pakinam Amer (4 July 2005). "Egypt replaces chiefs of top state newspapers in move critics say to increase denounciation of opposition". Associated Press. Cairo. Archived from the original on 10 June 2014. Retrieved 9 December 2013. – via HighBeam (subscription required)
  9. ^ Gamal Essam El Din (7–13 July 2005). "A radical shake-up?". Al Ahram Weekly (750). Archived from the original on 26 March 2013. Retrieved 5 October 2014.
  10. ^ "New editors appointed by Shura". Daily News Egypt. 9 August 2012. Retrieved 25 September 2013.
  11. ^ "Press council appoints editors of state-owned newspapers". Aswat Masriya. Cairo. 28 June 2014. Retrieved 1 October 2014.
  12. ^ Caroline B. Glick (20 August 2004). "Willful blindness in Gaza". Jerusalem Post. Archived from the original on 10 June 2014. Retrieved 9 December 2013. – via HighBeam (subscription required)
  13. ^ a b Robert S. Wistrich. "Muslim Anti-Semitism: A Clear and Present Danger" (PDF). IPFW. Retrieved 6 October 2013.
  14. ^ a b Abdel Rahman Youssef (18 March 2013). "Friend or Foe? Egypt Sizes Up Hamas". Al Akhbar. Retrieved 25 September 2013.
  15. ^ "ANHRI condemns the confiscation of Al-Ahram Al-Arabi magazine due to a investigative report on human trafficking gangs". ANHRI. 5 September 2012. Retrieved 25 September 2013.
  16. ^ "ANHRI Condemns the Confiscation of Al-Ahram Al-Arabi Magazine Due to a Investigative Report on Human Trafficking Gangs". All Africa. Cairo. 5 September 2012. Retrieved 14 February 2014.